'Je maakt echt indruk op de klant'Het tekenprogramma Helixcad bestaat al meer dan twee decennia, maar is dit jaar verschenen in een nieuwe versie, Helixcad 3.0. De versie is beschikbaar in een 2D en 3D variant en is aan te vullen met een kadastermodule voor het opvragen van kaarten. Margo Bouwens van Hoveniersbedrijf ’t Höfke in het Brabantse Overloon vertelt over haar ervaring met HelixCAD en de leverancier INFOGROEN Software. 
Er goed voor gaan zitten
Margo Bouwens, eigenares van Hoveniersbedrijf ’t Höfke , dat lid is van de Dutch Quality Gardens, hield op de gebruikersdag een presentatie over haar ervaring met Helixcad. ‘Ik heb in 2009 de 2D versie aangeschaft en die in 2015 uitgebreid met 3D. We maken nu alleen nog 2D tekeningen, maar gaan in de toekomst ook in 3D tekenen. Ik heb na aanschaf van Helixcad een cursus gedaan, maar door omstandigheden belandde het drie jaar in de kast. In het begin is het namelijk pittig om alle facetten van het programma onder de knie te krijgen, maar het is wel goed te doen als je er de tijd voor neemt. Er zijn veel commando’s, je moet weten waar wat zit, welke snaps oftewel hulpstukken. Het is dus essentieel dat je er tijd voor vrijmaakt om het programma goed te doorgronden. In 2012 heb ik dat gedaan, samen met een Helixcad-gebruiker en collega-hovenier uit de buurt.’ Tijdwinst
Bouwens is blij dat ze heeft doorgezet. ‘Voorheen tekende ik alles met pen en papier en maakte ik veel schetsen. Vooral in het herstellen van een tekening zat altijd veel tijd. Ik denk dat ik nog maar een klein deel van Helixcad toepas, als ik zie wat het programma allemaal kan. Maar ik teken er wel al mooie ontwerpen mee en ik blijf daarnaast gestaag bijleren. Ik ontdek telkens weer iets nieuws, wat het programma extra leuk maakt.’ Toegankelijk bedrijf
Volgens Bouwens is Infogroen een zeer toegankelijk bedrijf. ‘Iedereen die daar werkt, begrijpt dat er tijd voor nodig is voordat een gebruiker het hele programma onder de knie heeft. De medewerkers snappen meteen met welk probleem je zit als je de servicedesk opbelt met een vraag. Ze zullen nooit wijzen met een belerend vingertje; gesprekken vinden altijd plaats op basis van gelijkheid, ook al kunnen zij wél alles met het programma. Maar dat merk je niet in het gesprek; ze nemen alle tijd voor uitleg. Als het moet, leggen ze iets op vijf verschillende manieren uit, totdat ik het snap. Ik voel me altijd gehoord en gezien.’ Niet meer naar het kadaster of zelf inmetenVroeger ging ook Bouwens zelf percelen inmeten. Vanaf nu hoeft dat niet meer, omdat ze inmiddels de kadastermodule gebruikt. ‘Ik gebruikte in het verleden kadastrale tekeningen of bouwtekeningen van het huis. Dit werd nagemeten, en ook de vaste onderdelen werden dan ingemeten.’ SmoelBouwens lacht: ‘De kadastermodule verdien ik makkelijk terug, al na het tekenen van één tuin per maand! Maar ook op kwalitatief vlak verdien ik iets terug. Als ik mijn handmatig gemaakte tekeningen naast mijn eerste met Helixcad gemaakte tekening leg, zie je in een oogopslag dat de opmaak vele malen beter is. Er zit een legenda bij en ze zijn mooi ingekleurd. Ze hebben smoel, waardoor je echt indruk maakt op de klant. Doordat ik met Helixcad sneller teken, kan ik twee of drie tekeningvarianten maken in de tijd waarin ik vroeger één tekening maakte. Omdat tekeningen in de beginfase nog maar ideeën zijn, is het leuk om meer opties aan de klant voor te leggen.’ 
|